theo-therecia-west-amerika.reismee.nl

Dag 11, Tioga pass en Yosemite National park

Dag 11, Tioga pass en Yosemite National park
Vandaag dus heel vroeg opgestaan, snel ontbeten en toen om kwart over zeven op weg richting de bijzondere Tioga pass die bij Mono Lake begint. Deze pass om het gebergte over te steken, moesten we nemen om Yosemite te bereiken. Nou, wat een adembenemende en angst aanjagende route is dat zeg. Deze gaat echt over de top van het gebergte en je bereikt met de auto een hoogte van 3000 meter. Ofwel bijna twee uur flink klimmen en dalen met faschinerende uitzichten. Voorzichtinghid is ook gboden want niet overal is een vangrail en kun je dus letterlijk honderden meters lager in hett ravijn belanden. Voor je trommelvliezen en waterflesjes is het ook geen pretje want die klappen telkens dicht en open. We besloten eerst naar het verste en mooiste punt te rijden, Glacier Point.Hier heb je een overzicht over het gehele park en zicht op de gigantische Half Dome rots. Dit betekende weer naar een b top rijden (drie kwartier bochtige smalle weg tussen bomen door en weer zonder vangrails ). Dit was de moeite meer dan waard, wat een uitzicht en top of the world gevoel geeft dit zeg. Hier werd het al snel druk, dus wij vertroken weer dezelfde weg terug naar beneden richting het dal van het park. Onderweg de Bridalveil Fall waterval bekeken van onderaf. Daarna Tunnelview bewonderd (beeld over de smalle Yosemite vallei) Hierna afgedaald de valley in. De Cathedral Rocks en Capel gezien. De vallei doorgereden en Yosmite village snel bekeken. Hierna weer de vallei uit omhoog riching de Tioga Pass met als tussenstop Merced Grove om de Seikoya bomen nog te bewonderen. Dit bleek al te laat en ondoenlijk te zijn helaas (anderhalve mijl lopen met daling/stijging van 120 meter) Toen maar besloten, mede gezien de tijd, om maar weer richting Mammoth Lakes te gaan. Op de Tioga Pass no de nodige stops gemaakt en m'n Treesje wilde nog even in de sneeuw staan die daar boven nog ligt.Na dit afkoel moment weer verder op de 120 en Highway 395 op. Uiteindelijk kwamen we om 20:30 uur weer moe van alle indrukken en het rijden (alweer Trees die het prima deed op de passen) bij het hotel aan. Morgen dan weer een stop (nr.7) verder in ons programma, naar Lone Pine. De foto's plaats ik morgen omdat m'n lampje nu onderhand uit gaat en ik moet gaan kiezen uit heel veel mooie foto's en alle accu's ook leeg zijn..

Pa

Ik geniet van jullie reis,gaat goed hier,Nel vind het leuk.

Goof

Hallo Therecia en Theo, Ome cor stuurt mij ook jullie verhalen toe. Ik sprak hem omdat ik doorgaf dat onze Tess voor haar examen geslaagd was. Jullie genieten van mooie vergezichten en aparte natuur. Reizen in dat soort gebieden is een geweldige ervaring. Veel plezier. Groeten Goof

Debora

Wow, wat een prachtige reis! Geniet ervan!